Neformálnosť procesu mediácie

Z uvedomenia si konfliktnej situácie plynú osobe, ktorá sa v nej ocitla nepríjemné, disharmonické pocity, napätie i možný stres.

Po vzniku konfliktu menia strany obvyknú komunikáciu. Buď sa zhoršuje jej obvyklá kvalita a kultivovanosť alebo sa komunikácia vytráca. Dostavujú sa sprievodné emócie z prežívania situácie a konflikt sa prehlbuje so všetkými škodlivými účinkami a dopadmi.

Vnútorné vysporiadavanie sa s touto situáciou ako osobné bremeno prenáša osoba v spore, nikdy nie s osožným efektom, i do svojho súkromného, rodinného a pracovného prostredia. Pritom samotný konflikt nemusí mať s týmto prostredím žiaden súvis.

Existenia a tlak záťažovej situácie, v ktorej sa osoba nachádza, môže negatívne ovlyvniť i jej zdravotný stav a meniť v zložitých prípadoch i základné životné postoje.

Zotrvávanie v konfliktnej situácii bez jej okamžitého riešenia narušuje vzťahy v súkromí, rodine, zhoršuje pracovnú výkonnosť, znižuje koncentrovanosť, vedie k zvýšeniu chybovosti v činnosti osoby, narúša a mení osobné alebo pracovné plány.

Všetky tieto negatívne účinky konfliktu môžu viesť osobu v konflikte do ďalších konfliktných situácií.

Pôsobenie týchto účinkov pretrváva v kolísajúcej intenzite po celú dobu, až kým konflikt nie je úplne vyriešený.

Nech sa spor týka akýchkoľvek práv a nech je miera zavinenia osoby na vzniku sporu akákoľvek, zotrvávať pasívne v spore – bez začatia jeho aktívneho riešenia – znamená nepríjemnú situáciu iba upevňovať a súčasne umožnovať nárast všetkých súvisiacich škodlivých sprievodných efektov konfliktu.

Iba včasné začatie riešenia konfliktu, bezodkladné, po uvedomení si, že konflikt nastal, je účinnou cestou pre jeho zastavenie a účinné riešenie.

Doterajšia jediná metóda riešenia sporu cestou súdu umožňovala začať riešiť spor podaním súdneho návrhu – žaloby a svoje právo si „vysúdiť.

Je to metóda časovo zdĺhavejšia, procedurálne náročná a pri nemalých finančných nákladoch súvisiacich s prípravou podania (často v súčinnosti s advokátom) a s uplatnením a vymožením práva.

Mnohým osobám v spore i samotné prostredie súdu a súdnej siene a prísna formálnosť súdneho procesu spôsobujú nepríjemné pocity a stiesnenosť.

Pružnosť a neformálnosť

Mediácia ako metóda riešenia sporu je v porovnaní so súdnym konaním neporovnateľne pružnejšia a príjemnejšia. Osobe v spore, ktorá iniciuje riešenie sporu mediáciou, nemá žiadnu z povinností, ktorú jej predpisuje formálne súdne konanie pre začatie riešenia sporu cestou súdu.

Ubúda spracovanie súdneho návrhu – žaloby,obstarávanie dôkazov,overovanie dokumentov, úhrada súdneho poplatku, i všetky ďalšie úkony,ktoré súvisia s kvalifikovaným súdnym návrhom.

Mediačné konanie je neformálne.

Osoba v spore už po jednoduchom požiadaní mediátora o riešenie sporu a po vzniku dohody o čase a mieste mediačného sedenia, môže pocítiť zníženie napätia z konfliktnej situácie.

Mediátor je pritom schopný sprostredkovať vyriešenie sporu vo veľmi krátkom čase a v príjemnejšej atmosfére mediačnej miestnosti, ba i mimo svojej mediačnej miestnosti, v inom vhodnom prostredí, ak je to pre strany a mediátora vyhovujúce.

Kde nájsť mediátora?

Od roku 2005 je register mediátorov prístupný verejnosti na internetovej stránke Ministerstva spravodlivosti SR www.justice.gov.sk. V tomto zozname sú zapísané cez osoby s právnickým alebo neprávnickým vzdelaním, ktoré splnili podmienky zákona 420/2004 Z. z. pre vykonávanie tejto činnosti.
Okrem Registra mediátorov zverejňuje Ministerstvo spravodlivosti SR na rovnakej internetovej adrese Register mediačných centier a Register mediačných vzdelávacích inštitúcií.

Výber mediátora

Zákon o mediácii vymedzuje požiadavky na osobu mediátora spôsobilosťou na právne úkony v plnom rozsahu, bezúhonnosťou a vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa (právnickým alebo neprávnickým), ktorá má osvedčenie o úspešnom absolvovaní odbornej prípravy mediátora.

V zásade platí, že účastníci konfliktu si vyberajú mediátora podľa svojich predstáv, resp. potrieb. Pri voľbe mediátora sa môžu uplatniť nasledovné kritériá:

  • fyzická vzdialenosť – strany majú možnosť nájsť mediátorov takmer na celom území Slovenska,
  • profesionálne pozadie – niekedy si strany prajú, aby mediátorom nebol právnik nakoľko s ním už majú skúsenosť z riešenia svojho sporu, alebo majú vačšiu dôveru kvôli charakteru sporu voči osobe s príslušným iným vysokoškolským vzdelaním inokedy trvajú len na právnikovi,
  • pohlavie – pre strany môže byť dôležité, aby mediátorom bol muž alebo žena,
  • poradové číslo zápisu mediátora,
  • ďalšie kritériá ktoré prichádzajú do úvahy súvisia so zverejnenými údajmi o príslušnom mediátorovi v uvádzanom Zozname mediátorov.

V tejto súvislosti je vhodné uviesť, že mediovať spor by nemal ten mediátor, ktorý je so sporovými stranami v príbuzenskom alebo inom vzťahu, pociťuje výrazné sympatie alebo antipatie voči jednej z nich, má účasť v spore. Mediátor by mal spĺňať požiadavku nestrannosti, t. j. v žiadnej oblasti sporu, v žiadnej fáze mediácie by nemal prejavovať svoje stanovisko, či podporovať viacej jednu stranu na úkor druhej.

Zdroj: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky

Call Now Button